Vanliga Frågor
Smått och gott
Varför ska jag välja Gofido?
Om du vill vara rätt försäkrad, varken över-eller underförsäkrad så är vi bolaget för dig. Dessutom är det superenkelt att bli, vara och sluta vara kund hos oss.
Vad menar ni med att ni alltid står vid min sida?
Ofta när vi tecknar en försäkring så hör vi inget från vårt försäkringsbolag, inget fram tills premien ska höjas. Det vill vi ändra på. Vi vill ha en dialog med våra kunder där vi kan tipsa om att du faktiskt kan sänka din försäkringskostnad eller att du behöver utöka den, alltid utifrån de individuella behoven vi tror att du har.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Du måste inte ha en hemförsäkring men det kan starkt rekommenderas då det ger ett bra skydd för dig själv och dina saker. Med en hemförsäkring får du även ett ansvarsskydd som kan hjälpa med skadestånd om du råkar orsaka en skada och blir ersättningsskyldig. Många som har en hemförsäkring är dock överförsäkrade och betalar för mycket som du inte behöver. Med hemförsäkring hos Gofido kan du anpassa din försäkring och bara betala för det du behöver.
Kan jag ha flera hemförsäkringar?
Du kan ha hemförsäkring hos flera företag men kom ihåg att du bara kan begära ersättning för en skada en gång. Så att vara dubbelförsäkrad är inte särskilt bra, du betalar för flera försäkringar men kan bara få ersättning en gång.
Vad är självrisk?
Självrisk är den del av skadekostnaden som du själv får betala vid varje skadetillfälle. Den är valbar när du tecknar din försäkring och är minst 1 500 kr med intervaller på 500 kr (max 10 000 kr). Om du har valt överfallsskydd eller resetrubbelförsäkring gäller dessa utan självrisk. Om du har valt rättskydd gäller detta med självrisk på 25 % av kostnaden, dock lägst 5000 kr.
Kan jag byta försäkring direkt?
Du kan bli kund hos oss direkt och du bestämmer från när din försäkring ska börja gälla. Har du en befintlig hemförsäkring kan du enkelt hämta när den går ut och anpassa ditt startdatum direkt när du blir kund. Kom ihåg att du behöver säga upp din gamla försäkring själv.
Kan ni hjälpa mig säga upp min gamla försäkring?
Om du redan har en försäkring hos ett annat bolag med en bindningstid behöver du själv säga upp den. Det gör du enklast genom att kontakta ditt nuvarande försäkringsbolag. Hos oss kan du sedan välja startdatum för när din försäkring ska bli aktiv.
Har jag någon uppsägningstid eller ångerrätt på min försäkring?
Nej, vi tror inte på att hålla fast dig med bindningstider. Vi vill att du ska vara kvar för att du är nöjd medlem, därför kan du närsomhelst avsluta din försäkring hos oss. Dessutom har du alltid rätt att ångra dig inom 14 dagar från den dagen du köper din hemförsäkring. Om du redan hunnit betala premien får du tillbaka den.
Hur betalar jag min hemförsäkring?
Vi vill vara så digitala som möjligt och erbjuder dig månadsvis betalning via ditt bankkort eller bankkonto. Det här väljer du när du blir kund hos oss.
Vi drar alltid pengar den 27:e varje månad. Den betalningen gäller för hela kommande månad. Det sker helt automatiskt och du behöver inte tänka på att betala fakturor eller föra över pengar.
Kan jag ändra mitt betalmedel?
Ja det kan du. Har du som exempel ett nytt betalkort behöver du lägga in de nya kortuppgifterna. Det gör du smidigt genom att logga in på Mitt Gofido.
Hemförsäkring
Vilken typ av försäkringar har Gofido?
Vi erbjuder dig en hemförsäkring för hyresrätt, hemförsäkring till bostadsrätt och eller en hem- och villaförsäkring.
Vad är en hemförsäkring?
En hemförsäkring är enkelt uttryckt ett försäkringspaket som ger ett skydd för dig och din familj, ditt hem och dina saker, om oturen skulle vara framme. Din hemförsäkring kan då ge dig ersättning om dina saker till exempel stulits eller skadats i en brand.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Du måste inte ha en hemförsäkring men du bör ha en. I annat fall kan det kosta väldigt mycket för dig om oturen skulle vara framme. Bor du i hyresrätt räcker det med en hemförsäkring men bor du i bostadsrätt är det bra om du har ett bostadsrättstillägg som skyddar vid till exempel brand- och vattenskador. Läs mer om varför du bör ha en hemförsäkring här.
Vad ingår i er hemförsäkring?
Du kan alltid känna dig trygg med grundskyddet i din hemförsäkring. Här har vi samlat information om vad som redan ingår.
Den gäller för dina saker som du äger, hyr eller lånar för privat bruk och täcks av:
Skador som orsakats av brand, vatten och naturskador
Stöld/skadegörelse i eller utanför din bostad och för tillhörande förråd
Sjukdom/olycksfall/nödsituation på resa
Skydd om du blir krävd på skadestånd
Skydd vid rättsliga tvister
Överfallsskydd om du är under 26 år
Vad är lösöre?
Lösöre är fysiska saker du har i ditt hem, till exempel möbler, kläder, husgeråd, konst, elektronik och dina personliga tillhörigheter i allmänheten.
Vad kostar er försäkring?
Vi vill att du alltid ska vara rätt försäkrad till rätt pris. Det innebär att alla våra medlemmar har olika pris beroende på hur de bor, hur många de bor med och vilka tillval de väljer.
Har ni en studentförsäkring?
Absolut, vi erbjuder hemförsäkring till studenter. Vi vet också hur ombytligt livet kan vara när man är student och därför har vi heller inga bindningstider. Dessutom ingår överfallsskydd om du är under 26 år. Läs mer om hemförsäkring för studenter här.
Var gäller försäkringen?
Din försäkring gäller inom Norden för de moment som ingår i din försäkring. Din reseförsäkring gäller under de första 30 dagarna på resa i hela världen. Reseförsäkringen gäller inte för något som inträffat i ett land eller område dit UD avråder från att resa vid tidpunkten för avresan. Om du flyttar till en ny hyres- eller bostadsrätt gäller din försäkring hos Gofido i en månad från flyttdatum även för din gamla bostad om du anmält flytten till Gofido.
Vilka ingår i försäkringen?
Försäkringen gäller för dig som privatperson, de du bor med och era personliga saker. Den gäller för dig som försäkringstagare och för övriga personer som är folkbokförda och stadigvarande boende i samma bostad som du. Den gäller också för dina egna barn under 18 år som du har vårdnad för som inte är folkbokförda på samma adress under den tid de vistas hos dig om de inte täcks av annan försäkring.
Kan jag själv bestämma vilka försäkringen gäller för?
När du tecknar en försäkring hos oss anger du vilka som ingår i din hemförsäkring. Du kan däremot inte lägga till någon som inte är folkbokförd och stadigvarande boende i din bostad.
Har jag någon bindningstid?
Nej, vi tror inte på att hålla fast dig med bindningstider. Vi vill att du ska vara kvar för att du är nöjd medlem, därför kan du närsomhelst avsluta din försäkring hos oss.
Hemförsäkring för bostadsrätt
Bostadsrättstillägg, vad är det och ingår det?
Om du bor i bostadsrätt är det här ett bra tillägg till din hemförsäkring som ger dig skydd för det man kallar för fast inredning (dvs badrum, kök), och ytskikt (dvs golv, väggar). Det är bra att ha för just de här sakerna kan bli kostsamma vid en eventuell skada. Läs mer om Bostadsrättstillägg.
Vilken typ av försäkringar har Gofido?
Vi erbjuder dig en hemförsäkring för hyresrätt, hemförsäkring till bostadsrätt och eller en hem- och villaförsäkring.
Vad kostar er försäkring?
Vi vill att du alltid ska vara rätt försäkrad till rätt pris. Det innebär att alla våra medlemmar har olika pris beroende på hur de bor, hur många de bor med och vilka tillval de väljer.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Du måste inte ha en hemförsäkring men du bör ha en. I annat fall kan det kosta väldigt mycket för dig om oturen skulle vara framme. Bor du i hyresrätt räcker det med en hemförsäkring men bor du i bostadsrätt är det bra om du har ett bostadsrättstillägg som skyddar vid till exempel brand- och vattenskador. Läs mer om varför du bör ha en hemförsäkring här.
Hemförsäkring för hyresrätt
Vad kostar er försäkring?
Vi vill att du alltid ska vara rätt försäkrad till rätt pris. Det innebär att alla våra medlemmar har olika pris beroende på hur de bor, hur många de bor med och vilka tillval de väljer.
Vilken typ av försäkringar har Gofido?
Vi erbjuder dig en hemförsäkring för hyresrätt, hemförsäkring till bostadsrätt och eller en hem- och villaförsäkring.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Du måste inte ha en hemförsäkring men du bör ha en. I annat fall kan det kosta väldigt mycket för dig om oturen skulle vara framme. Bor du i hyresrätt räcker det med en hemförsäkring men bor du i bostadsrätt är det bra om du har ett bostadsrättstillägg som skyddar vid till exempel brand- och vattenskador. Läs mer om varför du bör ha en hemförsäkring här.
Hemförsäkring för villa
Vad är villa- och hemförsäkring och vad ingår?
Med Gofidos hem- och villaförsäkring väljer du själv vad som ska ingå och betalar därmed endast för de saker du faktisk äger.
Vad är åldersavdrag?
Åldersavdrag inom försäkring innebär att ett avdrag görs på din ersättning om din villa, eller de delar som skadats på villan inte är nya. Läs mer om åldersavdrag här!
Vad händer om min villa börjar brinna?
I vår moderna hem- och villaförsäkring ingår bland annat försäkring mot brand. Gofidos brandförsäkring ger dig trygghet i vardagen. Läs mer om vår brandförsäkring för villa här!
Vad händer om jag får en vattenskada i min villa?
Med Gofidos hem och villaförsäkring du vara lugn. Vi ger dig ersättning vid vattenskada. Läs mer om hemförsäkring och vattenskada hos Gofido här!
Reseförsäkring
Ingår reseförsäkring?
Ja, i vårt basmoment i hemförsäkringen ingår en reseförsäkring. Du kan också lägga till en resetrubbelförsäkring som dessutom hjälper dig om bagaget skulle bli försenat, du behöver avbeställa din resa till exempel pga olycksfall eller akut sjukdom och mycket mer.
Vad ingår i min reseförsäkring?
Din reseförsäkring gäller i hela världen under de första 30 dagarna från avresan tills du kommer hem igen. Den gäller bara för dina privata resor eftersom jobbresor oftast täcks av andra försäkringar. Reseförsäkringen gäller för alla som ingår i din hemförsäkring.
Reseförsäkringen täcker det som ingår i din vanliga hemförsäkring även när du är på resa. Den ger dig även ett skydd om du råkar ut för en olycka, blir sjuk och behöver uppsöka läkare eller om du måste resa hem för att någon närstående har blivit sjuk. Försäkringen för sjukdom under resa gäller om du drabbas av olycksfall, akut sjukdom, akuta tandbesvär, om du hamnar i nödsituation under resa eller om du tvingas avbryta en resa på grund av att en närstående person avlidit eller blivit allvarligt sjuk eller skadad.
Gäller min reseförsäkring för alla i resesällskapet?
Försäkringen gäller för dig och dina medförsäkrade som är medresenärer. Har du ett reseskydd via det kort du betalat resan med kan utökade villkor gälla där, kolla därför gärna med ditt kortföretag.
Kan jag ha flera reseförsäkringar?
Det kan du och många har det men kom ihåg att du bara kan få ersättning för en och samma skada en gång.
Ingår avbokningsskydd?
Om du har valt till vår resetrubbelförsäkring så ingår avbokning som ett moment med vissa villkor. Läs mer om reseförsäkring här.
Vad gäller om mitt flygbolag går i konkurs?
Vår reseförsäkring och resetrubbel gäller inte när ett flygbolag går i konkurs. Däremot så kan du vara försäkrad för det genom ditt kortbolag om du betalat resan med kort. Hos Konsument Europa och Hallå Konsument kan du läsa mer om dina rättigheter vid konkurser.
Ingår ersättning om mitt bagage är försenat?
Ja, ersättning för försenat bagage ingår i vår resetrubbelförsäkring som är ett tillval. Skulle ditt incheckade bagage bli försenat på vägen till resmålet får du ersättning med 1000 kr per bagage efter 12 timmars försening, 1500 kr efter 24 timmars försening, eller 2000 kr efter 48 timmars försening. Den högsta sammanlagda ersättningen är 5000 kr. Försäkringen gäller inte om bagaget blir försenat på hemresan eller om ersättning för det försenade bagaget fås via annan försäkring. Skulle ditt bagage försvinna vänder du dig till ditt flygbolag för ersättning.
Vad gäller om mitt flyg är försenat eller ställs in?
Vår reseförsäkring täcker inte detta men du har alltid rättigheter som resenär. Enligt EU-lagstiftningen har du rätt att få tillbaka hela biljettkostnaden för den del av resan som ställts in, eller ombokning så snart som möjligt. Om du redan är på flygplatsen och väljer att boka om resan ska du också få mat och dryck i proportion till väntetiden samt två telefonsamtal, sms eller mejl. Du har också rätt till hotell om det nya flyget går dagen efter, samt ekonomisk ersättning beroende på omständigheterna. Kika gärna på denna länk där du kan läsa mer om dina rättigheter.
Vad gäller vid en katastrofsituation utomlands?
Det finns många olika katastrofscenarier men om du hamnar i en nödsituation utomlands där det utbryter krig eller krigsliknande tillstånd eller hamnar i en naturkatastrof(t.ex. jordskalv eller vulkanutbrott) ersätter vi nödvändiga och skäliga merkostnader för evakuering till Sverige om förhållandena är sådana att UD rekommenderar alla svenska medborgare att lämna området.
Vad gör jag om jag blir sjuk under min resa?
Om du råkar ut för en olycka, skadar dig eller blir akut sjuk när du är på din resa utomlands så ringer du SOS International på tel. +45 3848 9372 Så hjälper vi dig dygnet runt.
Om jag ska resa längre än 30 dagar, behöver jag något extra skydd?
Om du ska resa längre än de 30 dagar som gäller i vår försäkring så är det bra om du kontaktar vårt kundteam och ber om ett förlängt reseskydd för resterande dagar. Du kan förlänga ditt reseskydd i upp till 60 dagar. Kom ihåg att du behöver göra ansökan innan resan påbörjas.
Tilläggsförsäkring
Vad är drulleförsäkring och ingår den?
Vi kallar drulleförsäkring för allriskförsäkring och den kan du lägga till som ett tillval i din hemförsäkring. Den är bra att ha vid plötsliga och oförutsedda skador. Den kallas ofta för ”drulle” och ersätter dig om dina saker går sönder eller om du tappar något. Faktiskt också om du själv råkar slå sönder något hemma.
Många av de skador som anmäls ersätts genom ”drulle”, därför rekommenderar vi att du lägger till det i din försäkring. Läs mer om drulle här.
Allriskförsäkring, vad är det?
Allrisk är samma sak som ”drulle” och ersätter dig om du har otur och dina saker går sönder eller om du tappar bort något. Vi rekommenderar att alla har den här tilläggsförsäkringen eftersom många av de skador som anmäls ersätts genom just allriskförsäkringen. Läs mer om allrisk här.
Jag har ingen cykel, kan jag välja bort det i min försäkring?
Ja, det är det som är så fiffigt med Gofido. Försäkring för cykel, barnvagn, golfutrustning och vapen kan väljas till som separata moment och ingår inte i försäkringen om inte du vill de.
Jag har en ny dyr cykel, kan jag försäkra den hos er?
Vår idé är att du bara ska behöva försäkra dyra saker som du faktiskt har, inte dyra saker som grannen har. Därför har vi lagt cykelförsäkringen som ett tillval som du kan välja när du faktiskt har en cykel du vill försäkra. Läs mer om cykelförsäkring här.
Är min mobil försäkrad hos er?
Ja, i vår hemförsäkring ingår din mobil. Den är försäkrad till sitt marknadsvärde om den blir stulen vid inbrott hemma, vid fickstöld eller överfall. Om du tappar din mobil och till exempel glaset spricker behöver du ha vår allriskförsäkring för att få ersättning. Läs mer om mobilförsäkring här.
Jag har ärvt en klocka av min farmor, ingår den i min hemförsäkring?
Om du har en klocka till ett värde under 50 000 kr så ingår den i din hemförsäkring och är skyddad mot stöld, brand och vattenskador. Om du vill vara extra trygg med din klocka kan du teckna vår drulleförsäkring så får du ersättning även om du skulle tappa den i backen. Läs mer om klockförsäkring här.
Ingår olycksfall?
Tyvärr inte när du är hemma. Däremot i din reseförsäkring hjälper vi till om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Hur anmäler jag en skada?
Du anmäler din skada genom att kontakta oss och skulle vi behöva någon mer information så hör vi av oss till dig.
Hur garanterar ni min ersättning vid skada?
Bra fråga, vi har ju inte hunnit bygga en långvarig relation ännu men du kan vara trygg i att vi samarbetar med erfarna och ekonomiskt trygga bolag. Vårt försäkringsbolag Eir använder i sin tur ett av världens största återförsäkringsbolag.
Livförsäkring
Erbjuder ni livförsäkring?
Ja, vi tycker det här momentet är så pass viktigt att vi valt att erbjuda en riktigt attraktiv livförsäkring.
Hur fungerar en livförsäkring?
Enkelt förklarat så försäkrar du ditt liv. När du skaffar din livförsäkring får du välja en eller flera förmånstagare, det är de personer som ska få ersättningen. Din livförsäkring kommer sedan att ge en ersättning till din familj eller de du satt som förmånstagare, ifall du går bort.
Vad är det för skillnad på livförsäkring och olycksfallsförsäkring?
Om du har en livförsäkring så ger den en ersättning till din familj eller de du satt som förmånstagare, ifall du går bort. En olycksfallsförsäkring ger dig ersättning om du skulle drabbas av en olycka och bli skadad.
Kan jag ha flera livförsäkringar?
Ja, det kan du faktiskt. Till skillnad från andra försäkringar så kan dina anhöriga få ersättning från flera försäkringsbolag.
Kan jag fritt välja vilket belopp jag vill teckna min livförsäkring på?
Vi har gjort det enkelt för dig och satt beloppet till en miljon vilket är en bra grund. Det är också det beloppet som faller ut om du går bort.
Behöver jag göra en hälsodeklaration för att få teckna er livförsäkring?
Du behöver inte fylla i en hälsodeklaration om du tecknar livförsäkring i samband med en hemförsäkring. Däremot vill vi att du bekräftar att du är fullt arbetsför.
En hälsodeklaration måste du fylla i om du ansöker om livförsäkringen senare än tre månader från det att du blev kund hos Gofido.
Kunskap
Vad ingår i er hemförsäkring?
Du kan alltid känna dig trygg med grundskyddet i din hemförsäkring. Här har vi samlat information om vad som redan ingår.
Den gäller för dina saker som du äger, hyr eller lånar för privat bruk och täcks av:
Skador som orsakats av brand, vatten och naturskador
Stöld/skadegörelse i eller utanför din bostad och för tillhörande förråd
Sjukdom/olycksfall/nödsituation på resa
Skydd om du blir krävd på skadestånd
Skydd vid rättsliga tvister
Överfallsskydd om du är under 26 år
Vad är fast egendom?
Fast egendom är jord (mark) och den är indelad i fastigheter. Det är vanligt att ordet fastighet används när man pratar om byggnader och hus. Läs mer om fast egendom här.
Vad är lös egendom?
Allt som inte är fast egendom är lös egendom. Det kan vara lätt att blanda ihop lösöre och lös egendom och tro att det är samma sak. Lös egendom är en bredare definition och innefattar flera kategorier av egendom där lösöre ingår. Läs mer om lös egendom här.
Vad är lösöre?
Lösöre är fysiska saker du har i ditt hem, till exempel möbler, kläder, husgeråd, konst, elektronik och dina personliga tillhörigheter i allmänheten.
Vad är självrisk?
Självrisk är den del av skadekostnaden som du själv får betala vid varje skadetillfälle. Den är valbar när du tecknar din försäkring och är minst 1 500 kr med intervaller på 500 kr (max 10 000 kr). Om du har valt överfallsskydd eller resetrubbelförsäkring gäller dessa utan självrisk. Om du har valt rättskydd gäller detta med självrisk på 25 % av kostnaden, dock lägst 5000 kr.
Vad ingår i ett överfallsskydd?
Vår överfallsförsäkring ger dig en fast ersättning om du utsätts för till exempel misshandel, rån eller våldtäkt. Är du under 26 år ingår det i din hemförsäkring. Är du över 26 år kan du lägga till det som ett tillval. Läs mer om överfallsskydd här.
Varför är det bra med rättsskydd i en hemförsäkring?
Om du skulle hamna i domstol i samband med en juridisk tvist kan kostnaderna snabbt skena iväg. Med tillägget rättsskydd går vi då in och ersätter kostnader för ombud och rättegångskostnader. Läs mer om rättsskydd här.
Vad är en ansvarsförsäkring för något?
En ansvarsförsäkring ersätter dig om någon skulle kräva att du ska betala skadestånd för att ha skadat någon eller någons saker. Bland annat utreder vi om du är skadeståndsskyldig, förhandlar med den som kräver skadestånd och vi för din talan vid en eventuell rättegång. Läs mer om ansvarsförsäkring här.
Om oss
Kan jag vara trygg i att jag får den ersättning jag har rätt till?
Bra fråga, vi har ju inte hunnit bygga en långvarig relation ännu men du kan vara trygg i att vi samarbetar med erfarna och ekonomiskt trygga bolag. Vårt försäkringsbolag Eir använder i sin tur ett av världens största återförsäkringsbolag.
Vilka är Eir?
Eir är ett nytt försäkringsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Tillsammans med oss på Gofido, och andra samarbetspartners, är deras ambition att utmana de etablerade aktörerna på sakförsäkringsmarknaden genom att vara helt digitala, transparenta och använda effektiva processer för att skapa en ny och digitaliserad försäkringsmarknad.
Vad tjänar Gofido pengar på?
Gofido får ersättning för distribution av försäkringar baserat på premiens storlek och skaderesultat. Vad gäller livförsäkringen har vi valt att inte få någon ersättning alls. Istället kan vi erbjuda dig ett lägre pris.
Hur kan ni vara billigare än mitt gamla försäkringsbolag?
Hela vår idé bygger på att du ska vara rätt försäkrad och till rätt pris. Vi använder oss av modern teknik för att prissätta rätt och plocka ihop moduler som är anpassade för dig. Vi är faktiskt först i världen med att individualisera din hemförsäkring så att den byggs utifrån dina behov. Inte en standard som är väl tilltagen. Du behöver med andra ord inte försäkra den cykel du inte har. Därför kan det bli billigare för dig. Helt enkelt du är försäkrad utifrån dina behov inte grannens.
Vilka står bakom Gofido?
Förutom grundarna bakom Gofido Stefan, Annika, Claes och Gertrud, finns ett starkt investerarteam och ett supertaggat Gofidoteam. Läs mer om Gofido här.
Är Gofido ett försäkringsbolag?
Nej, vi är försäkringsförmedlare och förmedlar hemförsäkringar från Eir som är försäkringsbolaget och vi är ett anknutet ombud till Bliwa. Som försäkringsförmedlare står vi under Finansinspektionens tillsyn i enlighet med lag (2018:1219) om försäkringsdistribution.
Hur framför jag ett klagomål?
Du som kund är viktig för oss och vi har som målsättning att alltid ha nöjda kunder. Ta alltid först kontakt med vårat kundteam då vi många gånger tillsammans kan reda ut eventuella frågetecken och missuppfattningar över telefon. Du når dem på 010-551 3900 eller kundteam@gofido.se
Om du efter att ha pratat med våra medarbetare i kundteamet fortfarande är missnöjd kan du vända dig till Gofidos klagomålsansvarig.