Intervju - Rafino Jenny Sands
Rafino har utvecklat appen HemShare. I den ska alla boende enkelt kunna sköta allt som rör hemmet och bostadshuset. Exempelvis kunna boka hemnära tjänster, se hyresavier och hålla koll på scheman för gemensamhetsytor. Nytt och nytänkande är att de även lagt till allting annat som städning, hemförsäkring, målare och småfixare. I ett första steg endast för boende där Riksbyggen har ekonomisk förvaltning, men ambitionen är större än så! Jag bokade in en träff med Jenny Sands som är marknads- och säljchef på Rafino.
F: Berätta varför behövs HemShare? Vi vill förenkla vardagen för de boende. Varför inte samla allt i en app? Det har givetvis tidigare funnits andra alternativ som Facebook-grupper, intranät för felanmälan och bokningssystem och så, men nu kör vi steg för steg in allt på ett och samma ställe. Vi lägger dessutom till hemnära tjänster ett knapptryck bort. Alla leverantörer är granskade och utvalda beroende på var du bor för att den boende ska kunna göra enkla och trygga val.
F: Vilka ligger bakom? Riksbyggen är Rafinos första kund och även dess ägare. Sedan tror vi att även att RIksbyggens boende är en bra representant för alla boende i Sverige och vi på Rafino vill kunna bredda oss i framtiden och nå ut till fler. Alla förtjänar en enklare vardag tycker jag.
I grund och botten är även HemShare en förlängning en av Riksbyggens prioriterade hållbarhetssatsning. Ett bättre utnyttjande och underhåll av fastigheterna samt möjligheten att dela resurser grannar emellan är något som gynnar alla. Vi hoppas även kunna bidra till social hållbarhet genom att säkerställa att alla har möjlighet att välja en bra hemförsäkring.
F: Vad kostar det? För den boende ingenting. Men, föreningen betalar en årlig abonnemangsavgift.
F: Kan alla använda HemShare? Vad kan man göra i appen? Idag kan alla boende i bostadsrättsföreningar som har ekonomisk förvaltning via Riksbyggen göra det. Beroende på din adress finns det ett antal tjänster att beställa i appen. Gofido som är ett exempel finns tillgänglig i hela Sverige, men i exempelvis Malmö finns det ett städbolag som heter Ultra Clean och i Helsingborg har vi Femtiofemplus. Tjänsterna är i första hand hushållsnäratjänster som förutom städ är hantverkare av olika slag (el, rörmokare, snickare, målare och småfixar som kan montera tv/elektronik).
Senare hoppas vi även på att kunna addera matkassar, skrothandlare osv.
F: Vilka fler funktioner kommer framöver? Förutom fler hemnära tjänster då så exempelvis felanmälan, avihantering, tvättstugebokning som förhoppningvis kommer senare i år.
F: Varför har ni valt att erbjuda hemförsäkring i appen? Vi vill ge de boende en så bra upplevelse som möjligt. Vi har även respekt för att det finns många val att göra när man flyttar in i ett nytt boende och vi vill förenkla den upplevelsen. Att kunna erbjuda en hemförsäkring som är kvalitetssäkrad är ett bra sätt att förenkla.
I HemShare kan du plocka vad du behöver. Därför tycker vi det är viktigt att leverantören också ställer upp på det. Att plocka russinen ur kakan är lite av vårt ledmotiv på Rafino och vi tyckte att Gofidos variant att enkelt kunna ta bort och lägga till saker ur försäkring var helt rätt.
F: Vad har ni för ambitioner framåt? Vi vill nå ut till alla i Sverige. I ett första steg alla de boende i Riksbyggen som har ekonomisk förvaltning och senare fler fastighetsbolag och föreningar.
Vi vill även få till mer hållbarhetstänk. Exempelvis få in mer funktioner där de boende kan påverka sitt miljöavtryck. Visualiserad elbesparing skulle kunna vara en grej, men vi tittar brett på alla delningsekonomiska lösningar. Vi får se vad vi landar där, men det vore fantastiskt om Rafino och Riksbyggen på allvar kunde vara med och bidra till att vi kunde hålla 1,5-gradersmålet.
Har du några frågor till Jenny Sands och Rafino/Riksbyggen. Tveka inte att höra av dig till mig på henrik@gofido.se eller på Twitter (@Henrik_Senestad). Eller berätta vad du tycker om 1,5-gradersmålet. Räcker det? Eller är du helt emot?
Väl mött
Henrik