Ett otyg i branschen
Läsaren Elias hör av sig till mig och är orolig över en faktura han fått. En snabb koll ger att det inte är en faktura, utan ett erbjudande förklätt till en faktura från försäkringsbolaget TotalFörsäkring.
Att försöka sälja försäkringar eller andra saker på det här sättet är inte nytt, men likväl skapar det alltjämt oro ute i landet. Jag kan tycka att det borde förbjudas, för vad fyller det för funktion att det ska vara superlätt att köpa något som hen vanligtvis inte behöver?
Det visar sig också att företeelsen inte enbart är förknippad med klassiska skumraskbolag. Även det stora försäkringsbolaget Folksam använder sig av samma metod, om än något mindre aggressivt, men ack lika suggestivt.
Nedan ett "erbjudande" med bifogat försäkringsbrev. Läser du noggrant ser du dock att den endast börjar gälla OM du väljer att betala in.
Det kan tyckas vara en service att erbjuda en hemförsäkring så du inte blir utan. Personen ifråga hade dock tecknat ett avtal med ett annat bolag så skälet "för att du inte ska sakna försäkringsskydd" faller bort.
Skillnaden mellan att vara hjälpsam och passivt aggressivt kan ibland vara tunn. I grund och botten tycker jag att vi måste anta att alla kunder och konsumenter är kapabla att ansvara för sina egna liv. Alla erbjudande borde därför vara väldigt tydligt markerade som just erbjudande och inte någon du ska läsa dig till i texten.
Ett stort "ERBJUDANDE" med en ram runt kanske kunde vara ett bra krav att ha med?! Eller vad säger ni? Hör gärna av er till mig på henrik@gofido.se eller på Twitter @henrik_senestad med era egna upplevelser kring detta.
Väl mött
Henrik