Bedrägerier allt större problem
Upp till var tionde utbetald skadekrona anses vara ett bedrägeri. Totalt handlar det om miljarder varje år som driver upp priset för de som sköter sig. Bara under 2021 utreddes det över 10 000 ärenden av misstänkt bedrägeri och antalet ökar för var år som går. Unga visar sig vara de värsta.
Totalt inträffar det ungefär 3 miljoner skadeärenden varje år. Mellan 150 000 - 300 000 av dessa uppskattas vara bedrägerier. Trots att antalet utredningar ökat med 50% de senaste fem åren utreds bara en bråkdel, ungefär 10 000 per år. Det betyder att ett par hundratusen försäkringsbedrägeri kan äga rum per år utan att någon straffas.
Det är relativt unga som begår brotten. Många verkar inte förstå allvaret i vad de gör utan tror att om de lyckas så är det okej på något sätt, vilket också avspeglas i de attitydmätningar som görs där folk får gradera hur allvarligt de tycker försäkringsbedrägeri är. Här har andel som tycker det är ett allvarligt brott (4 och 5) minskat kraftigt på bara fyra år.
Försäkringsbolagen har ett stor ansvar att inte uppmuntra till att slentrianmässigt ta ut saker på försäkringen. Men attityden mot "mildare" brott riskerar att eroderas när allvarliga brott tar medieutrymme och fokus i den politiska debatten.
Försäkring likt vårt samhälle är ett kollektivistiskt projekt och grunden bygger systemet på att vi är ärliga och tar vår del av ansvaret. Att visa civilkurage kan alltså lika gärna vara att markera mot vänner och bekanta som försöker lura försäkringsbolagen på pengar såväl som ingripa ute på gatan. Det måste in i folks medvetanden och in i debatten.
Och kanske bör vi införa att hemförsäkring börjar gälla på allvar först efter en karens på ett år liknande det vi har i a-kassan? Det borde få bort en hel del bedrägerier.
Väl mött
Henrik
Källa: Svensk larmtjänst / Svensk försäkring. Försäkringsbedrägeri i Sverige 2021.